Metodkontaktartiklar sorterade efter innehåll
METODKONTAKT var ett kvartalsblad för information och fortbildning kring Wittingmetoden och gavs ut av Ekelunds förlag under åren 1987-2003.
Ett av tidskriftens syften var att upprätthålla en stabil teorigrund för dem som använde metoden, men METODKONTAKT blev också ett forum för erfarenheter av metodens praktiska tillämpning.
Maja Wittings son, Karl Witting, tog initiativet till digitaliseringen av METODKONTAKT materialet och bekostade arbetet.
En anledning till att digitalisera METODKONTAKT är att göra detta omfattande referensmaterial tillgängligt i ett modernt format, så att nya lärare med intresse för läs- och skrivinlärning kan få tillgång till denna källa via Wittingföreningens hemsida.
Ett annat motiv till att lägga ut materialet i sin helhet är att den som så önskar kan göra sig en bild av metodens framväxt och utveckling under de 17 år som METODKONTAKT gavs ut.
Till hjälp för att överblicka materialet finns ett nytt register:
Klicka dig sedan vidare här nedan till det nummer av Metodkontakt du vill läsa i.
Titel | Författare | Årgång | Nr | |
|
||||
Metodkontakt sjutton år | Witting, Maja | 2003 | 4 | Läs i Metodkontakt 2003:4 |
Tack från läsare | Sjöstedt, Noomi; Bergum, Christina | 2003 | 4 | |
Att ha läs- och skrivsvårigheter och få möjlighet att bli av med dem | Gunsjö, Anna | 2003 | 4 | |
Vetgirighet och språklig kreativitet hos särskolelever | Larsson, Inga | 2003 | 4 | |
Jag börjar kunna skriva | Rannamees, Edward | 2003 | 4 | |
En solskenshistoria som pågick ett helt läsår | Sjöstedt, Noomi | 2003 | 4 | |
|
||||
Reflektioner kring Wittingmetoden | Rylander, Gunnel | 2003 | 3 | Läs i Metodkontakt 2003:3 |
Orderbearbetning med faktastöd – Elevers och lärares erfarenhet av ordböcker och uppslagningsverk | Witting, Maja | 2003 | 3 | |
|
||||
Metakognition och elevansvar i Wittingmetoden – Urdrag ur ett examensarbete i specialpedagogik | Hjelm-Brännström, Brita | 2003 | 2 | Läs i Metodkontakt 2003:2 |
|
||||
Att dela ansvaret med sina elever i omlärningsarbetet | Bergum, Christina | 2003 | 1 | Läs i Metodkontakt 2003:1 |
Viktig rapport ges ut igen | Witting, Maja | 2003 | 1 | |
|
||||
|
||||
Wittingmetoden har blivit komplett | Fröjd, Per | 2002 | 4 | Läs i Metodkontakt 2002:4 |
Om språket ur många synvinklar | Witting, Maja | 2002 | 4 | |
|
||||
Svenskämnet i gymnasieskolan – kan Wittingmetoden göra det inspirerande? | Åkerman, Ann-Katrin | 2002 | 3 | Läs i Metodkontakt 2002:3 |
Små stycken om språket | Witting, Maja | 2002 | 3 | |
|
||||
Det bidde en tumme – Rester av en föreläsning | Hjälme, Anita | 2002 | 2 | Läs i Metodkontakt 2002:2 |
Ett steg i taget | Hjelm-Brännström, Brita | 2002 | 2 | |
Fritt associationsarbete med innehållsneutrala språkstrukturer | Mattsson, Margon | 2002 | 2 | |
|
||||
”Nu har vi lärt oss läsa!” Wittingmetoden på Särvux | Wramner, Louise | 2002 | 1 | Läs i Metodkontakt 2002:1 |
Jag kan läsa – Den känslan började när jag läste ”Mina drömmars stad” | Rannamees, Edward | 2002 | 1 | |
Att följa sin elev ut på associationsnätet | Bergum, Christina | 2002 | 1 | |
Ett par höjda ögonbryn – Funderingar kring en bok om läs- och skrivsvårigheter | Melander, Kari | 2002 | 1 | |
|
||||
|
||||
Mna plusvärden i Wittingmetoden | Sjöstedt, Noomi | 2001 | 4 | Läs i Metodkontakt 2001:4 |
Metodboken och handledningen i nya upplagor | Witting, Maja | 2001 | 4 | |
Intressant och lättförståeligt omvårt talade språk | Witting, Maja | 2001 | 4 | |
|
||||
Med Kålle till Maja via Mongoliet – Intryck – uttryckta | Hedman, Ingrid | 2001 | 3 | Läs i Metodkontakt 2001:3 |
Wittingmetoden i min SOL-grupp – Sommarprat i Västmanland | Norberg Gudrun | 2001 | 3 | |
Reflexioner kring Wittingmetoden 2001 | Melander, Kari | 2001 | 3 | |
Böcker om gamla ord och nya | Witting, Maja | 2001 | 3 | |
|
||||
Wittingmetoden – en väg in i skriftspråket – Metodpresentation med tyngdpunkten i det fria associerandet | Witting, Maja | 2001 | 2 | Läs i Metodkontakt 2001:2 |
|
||||
Ett lyft i livet | Robertsson, Patric | 2001 | 1 | Läs i Metodkontakt 2001:1 |
Utmärkelse till lärare i Hudiksvall | Witting, Maja | 2001 | 1 | |
En baklängesordbok – kan det vara något? | Witting, Maja | 2001 | 1 | |
|
||||
|
||||
Går Wittingmetoden att använda på ett alldeles vanlig lågstadium? En lärares väg till metoden | Lundström, Ingrid | 2000 | 4 | Läs i Metodkontakt 2000:4 |
Viktigt nytillskott till metodlitteraturen | Witting, Maja | 2000 | 4 | |
Svensk ordbok i tredje reviderade upplagan | Witting, Maja | 2000 | 4 | |
|
||||
Min ominlärning | Thernström, Mattias | 2000 | 3 | Läs i Metodkontakt 2000:3 |
Elevernas skrivlust vaknar | Bergum, Christina | 2000 | 3 | |
Ny grammatik och nya skrivregler | Witting, Maja | 2000 | 3 | |
|
||||
Koloss på lerfötter eller ”Årp! Vad kan man göra av det då?” | Hedman, Ingrid | 2000 | 2 | Läs i Metodkontakt 2000:2 |
Vad betyder utstående, bekväm, portal och stavgång? – Några ”nyord” i svenska språket | Witting, Maja | 2000 | 2 | |
|
||||
Att vinna över sig själv | Lundgren, Johan | 2000 | 1 | Läs i Metodkontakt 2000:1 |
Svenska språket är inte längre en börda utan en tillgång – Ljuden var nyckeln | Thurén, Magnus | 2000 | 1 | |
Så här tycker vi och tänker vi när vi ska skriva ng-ljudsord – Liten glimt från sex elevers arbete med principer för ljudstridiga ords stavning | Witting, Maja | 2000 | 1 | |
Vad betyder förkortningen? | Witting, Maja | 2000 | 1 | |
|
||||
|
||||
Wittingmetoden – några grunddrag – Bidrag till ett symposium om läsinlärning och läsundervisning anordnat av Linköpings universitet 1988 | Witting, Maja | 1999 | 4 | Läs i Metodkontakt 1999:4 |
|
||||
Jag lärde mig det omöjliga | Josborg, Martina | 1999 | 3 | Läs i Metodkontakt 1999:3 |
Varför har det varit så mycket bråk om läsmetoder? – Svensk läsdebatt granskad i aktuell avhandling | Witting, Maja | 1999 | 3 | |
|
||||
Koloss på lerfötter eller ”Årp! Vad kan man göra av det då?” | Witting, Maja | 1999 | 2 | Läs i Metodkontakt 1999:2 |
|
||||
Grundskollärare med Wittingmetoden | Rylander, Gunnel | 1999 | 1 | Läs i Metodkontakt 1999:1 |
Wittingmetoden självständighetsarbete – Funktioner och konsekvenser i blandade åldersgrupper | Sjöstedt, Noomi | 1999 | 1 | |
SAOL i ny upplaga | Witting, Maja | 1999 | 1 | |
Stora synonymordboken – nu i ny upplaga | Witting, Maja | 1999 | 1 | |
|
||||
|
||||
Ominlärning och multimediateknik – Lärarens uppgift och dators roll | Witting, Maja | 1998 | 4 | Läs i Metodkontakt 1998:4 |
Vad är egentligen IT för något? – Reflexion kring en bok om informationsteknik | Witting, Maja | 1998 | 4 | |
Aktuell läsning om vårt svenska språk – Om Svenska språknämndens tidskrift ”Språkvård” | Witting, Maja | 1998 | 4 | |
|
||||
Att välja arbetssätt för en elev med läs- och skrivsvårigheter | Almqvist, Agneta | 1998 | 3 | Läs i Metodkontakt 1998:3 |
Jag har blivit smartare och har fått humor – Om en elevs förändrade självbild | Witting, Maja | 1998 | 3 | |
Var står det skrivet? Litteraturpresentation med kommentarer | Witting, Maja | 1998 | 3 | |
|
||||
Orden är våra vänner | Bergum, Christina | 1998 | 2 | Läs i Metodkontakt 1998:2 |
Är Krokek platsen för en krokig ek? – Om ortnamn vid sidan av europavägen | Witting, Maja | 1998 | 2 | |
|
||||
Kan det vara spännande att ha svenska? – Förstärkning och vidareutveckling enligt Wittingmetoden i en vanlig mellanstadieklass | Lindström, Kerstin | 1998 | 1 | Läs i Metodkontakt 1998:1 |
Vad det kan bli av innehållsneutrala språkstrukturer – Glimtar ur en högstadieelevs ominlärningsarbete | Witting, Maja | 1998 | 1 | |
Hur gick det för Kaj? – Elever på lågstadiet skildrar slutet på historien | Witting, Maja | 1998 | 1 | |
|
||||
|
||||
En möjlighet att övervinna läs- och skrivsvårigheter – Grundläggande principer och praktiska konsekvenser för ominlärning enligt Wittingmetoden | Witting, Maja | 1997 | 4 | Läs i Metodkontakt 1997:4 |
|
||||
Mitt intresse för meningar – Maja Witting läshäften hjälpte mig att formulera meningar | Thernström, Mattias | 1997 | 3 | Läs i Metodkontakt 1997:3 |
Två lågstadielärares reflexioner | Hedman, Ingrid | 1997 | 3 | |
Lyckan att kunna läsa och skriva | Witting, Maja (Josborg, Martina) | 1997 | 3 | |
|
||||
Wittingmetoden och några aktualiteten på ett forskningsfält – stimulerande ”omgivningskunskap”? | Hjälme, Anita | 1997 | 2 | Läs i Metodkontakt 1997:2 |
Ordbruk – Talande ord som blivit ord på papper | Witting, Maja | 1997 | 2 | |
|
||||
Den lingvistiska medvetenhetens roll i Wittingmetoden | Witting, Maja | 1997 | 1 | Läs i Metodkontakt 1997:1 |
Slang och namn i språket | Witting, Maja | 1997 | 1 | |
|
||||
|
||||
Vi arbetar med principer för ljudstridiga ords stavning | Bergum, Christina | 1996 | 4 | Läs i Metodkontakt 1996:4 |
”Det var lätt att fråga språknämnden” – Några ord om Svenska språknämnden som kunskapskälla | Witting, Maja | 1996 | 4 | |
|
||||
Svårigheter och glädjeämnen i arbetet med Wittingmetoden | Hagdahl, Inger | 1996 | 3 | Läs i Metodkontakt 1996:3 |
Rutiner vid information om ominlärning enligt Wittingmetoden till föräldrar och elever | Gustavsson, Lars | 1996 | 3 | |
Före och efter ominlärningen – Vuxnas erfarenhet i en nyligen utkommen rapport | Witting, Maja | 1996 | 3 | |
|
||||
Hur jag lärde mig skriva och stava | Källberg, Lena | 1996 | 2 | Läs i Metodkontakt 1996:2 |
Några ord om Lena Källberg dagbok | Witting, Maja | 1996 | 2 | |
Vad handlar doktorsavhandlingar i pedagogik om nu för tiden? | Witting, Maja | 1996 | 2 | |
Metodböcker och talbokslån – Vad finns inläst och vem får låna? | Witting, Maja | 1996 | 2 | |
Tack till Maja för 15 års sommarkurser | Hjälme, Anita | 1996 | 2 | |
|
||||
Intervju med Maja Witting | Selander, Stefan | 1996 | 1 | Läs i Metodkontakt 1996:1 |
Bok om ord | Witting, Maja | 1996 | 1 | |
Ett tack för värdskap och medverkan | Witting, Maja | 1996 | 1 | |
|
||||
|
||||
Säkerhet och språkglädje i läs- och skrivinlärningen – Att arbeta med nyinlärning enligt Wittingmetoden i en särskoleklass | Elg, Kerstin | 1995 | 4 | Läs i Metodkontakt 1995:4 |
Multimediaprojektet avslutat | Gustavsson, Lars | 1995 | 4 | |
Multimediaprojektets bakgrund | Witting, Maja | 1995 | 4 | |
Elev lär lärare | Sandström, Eva | 1995 | 4 | |
|
||||
Jag fick ett brev från min farbror | Bergum, Christina | 1995 | 3 | Läs i Metodkontakt 1995:3 |
Källor till fördjupning i språket | Witting, Maja | 1995 | 3 | |
|
||||
Kontinuerlig undervisningsanalys – en fortbildning i metodmedvetenhet – Urdrag ur en rapport nyligen utgiven av Fortbildningsavdelningen vid Linköpings universitet | Witting, Maja | 1995 | 2 | Läs i Metodkontakt 1995:2 |
10-poängaren tar aldrig slut! – En synpunkt på egenfortbildning | Bergum, Christina | 1995 | 2 | |
|
||||
Vad är bok+band? – Funderingar kring ett läromedel avsett för lästräning | Gustavsson, Lars | 1995 | 1 | Läs i Metodkontakt 1995:1 |
Måste man börja om? – Tankar kring vuxnas allmänna skicklighet och stora läs- och skrivsvårigheter | Bergum, Christina | 1995 | 1 | |
|
||||
|
||||
Ominlärning – en uppgift för högskolor och universitet? Utdrag ur en nyutkommen projektrapport om studenters arbete med att övervinna läs- och skrivsvårigheter | Witting, Maja | 1994 | 4 | Läs i Metodkontakt 1994:4 |
Tanden | Markström, Gabriella | 1994 | 4 | |
Jag lärde mig läsa och skriva först på högstadiet | Lundbäck, Helena | 1994 | 4 | |
Dyslexi Blues | Vasara, Mikael | 1994 | 4 | |
|
||||
En tvåspråkig students kamp med läs- och skrivsvårigheter | Lewander, Jeannie | 1994 | 3 | Läs i Metodkontakt 1994:3 |
Det går att lära sig läsa och skriva! | Öhman, Erik | 1994 | 3 | |
Gör jag rätt nu? Reflexioner kring utbytet av en kurs i Wittingmetoden motsvarande 6-10 poäng | Norén, Lisbeth | 1994 | 3 | |
|
||||
Elevernas läs- och skrivkunskaper vid gymnarsieskolorna i Örebro | Hansson, Gunilla | 1994 | 2 | Läs i Metodkontakt 1994:2 |
Min väg ur läs- och skrivsvårigheterna gick genom universitet | Carlsson, Ulf | 1994 | 2 | |
|
||||
Erfarenheter av radiotaltidningen – Vuxna elever med läs- och skrivsvårigheter redovisar sina intryck | Bergum, Christina | 1994 | 1 | Läs i Metodkontakt 1994:1 |
Läromedel på band äntligen fria för elever med ”dyslexi”! | Hjälme, Anita | 1994 | 1 | |
Mitt livs investering – utvärdering av tre års ominlärningsarbete | Myhrman, Per | 1994 | 1 | |
|
||||
|
||||
Wittingmetoden på gymnasieskolan | Gustavsson, Lars | 1993 | 4 | Läs i Metodkontakt 1993:4 |
Glimtar ur vuxnas ominlärningsarbete | Hansson, Gunilla | 1993 | 4 | |
Mina läs- och skrivsvårigheter är borta | Linnman, Birgit | 1993 | 4 | |
Utmärkelse till Örebrolärare | Johansson, Glenn | 1993 | 4 | |
|
||||
Wittingmetoden – en alldeles särskilt vuxen metod | Åkerman, Ann-Katrin | 1993 | 3 | Läs i Metodkontakt 1993:3 |
Vad kan elever som ominlär ha för nytta av datorer? | Witting, Maja | 1993 | 3 | |
Tack för att ni skriver! | Hjelm-Brännström, Brita | 1993 | 3 | |
|
||||
Tio år av samverkan – Wittingmetoden på Pedagogforum och Ekelunds Förlag | Witting, Maja | 1993 | 2 | Läs i Metodkontakt 1993:2 |
Aktuell litteratur kring Wittingmetoden 2 | Hjälme, Anita | 1993 | 2 | |
Universitetsstuderande med läs- och skrivsvårigheter – en orientering om en snart femtonårig ominlärningsverksamhet | Redaktionen | 1993 | 2 | |
|
||||
Några ord om en artikel i Att Undervisa, nummer 6/92 – ”…elever med läs- och skrivsvårigheter allas angelägenhet” | Witting, Maja | 1993 | 1 | Läs i Metodkontakt 1993:1 |
Ny läroplan på väg | Nilsson, Göran; Gustavsson, Lars | 1993 | 1 | |
|
||||
|
||||
Ny läroplan på väg | Witting, Maja | 1992 | 4 | Läs i Metodkontakt 1992:4 |
Wittingmetodsarbete vid Skarpängsskolan i Täby – Utvärdering av två läsårs ominlärningsarbete | Åkerman, Ann-Katrin | 1992 | 4 | |
Jag har lärt mig att läsa | Tuomela. Lena | 1992 | 4 | |
”Pedagogiskt café med Maja Witting” – Kommentar till ett referat | Bergum, Christina | 1992 | 4 | |
|
||||
Wittingmetoden på Tullängsskolan i Örebro | Hansson, Gunilla | 1992 | 3 | Läs i Metodkontakt 1992:3 |
”Nu kan andra förstå mitt vykort” – Trion som fick rätt läshjälp – Ur Nerikes Allehanda 15 maj 1992 | Nordahl, Inger | 1992 | 3 | |
Så här är det att arbete enligt Wittingmetoden – Några elevröster | Gustavsson, Lars | 1992 | 3 | |
|
||||
Ominlärning och fonologisk medvetenhet – Vuxna elever beskriver vägen till språkljudsmedvetenhet | Bergum, Christina | 1992 | 2 | Läs i Metodkontakt 1992:2 |
Hur kan felaktiga, tendentiösa metodbeskrivningar bemötas? – Reflexioner kring en informationsruta i tidskriften KRUT | Witting, Maja | 1992 | 2 | |
|
||||
Wittingmetoden i en åldersblandad klass med flera förstaspråk | Boström, Krestin | 1992 | 1 | Läs i Metodkontakt 1992:1 |
Från ettan till femman med Wittingmetoden | Noomi Sjöstedt | 1992 | 1 | |
The Witting Method – a Method for Reading and Writing Instruction – Bidrag vid en internationell kongress on läskunnighet under läskunnighetens år 1990 | Witting, Maja | 1992 | 1 | |
|
||||
|
||||
Nya glimtar från en afatikers arbete med att återerövra läs- och talförmåga | Hjälme, Anita | 1991 | 4 | Läs i Metodkontakt 1991:4 |
Det handlar om hela livet | Åkerman, Ann-Katrin | 1991 | 4 | |
|
||||
Något om att göra en arbetsplan i svenska | Karlsson, Inga Lill | 1991 | 3 | Läs i Metodkontakt 1991:3 |
Fördelar med att föra dagbok vid arbete med Wittingmetoden | Gustavsson, Lars | 1991 | 3 | |
Mina misstag i metodarbetet – en lågstadielärares ”bekännelse” | Hagdahl, Inger | 1991 | 3 | |
Det är roligt att kunna börja skriva själv | Tuomela. Lena | 1991 | 3 | |
Tankar från en 5-poängskurs i Wittingmetodik vid Uppsala universitet 1990 – 1991 | Gustavsson, Lars | 1991 | 3 | |
|
||||
Så här arbetar jag idag med sex års erfarenhet av Wittingmetoden | Andersson, Birgitta | 1991 | 2 | Läs i Metodkontakt 1991:2 |
Fritt associerande på hög nivå – En ominlärningselevs associationsarbete med kommentarer | Witting, Maja | 1991 | 2 | |
|
||||
Min väg till Wittingmetoden | Granlund-Sundholm, Ånge | 1991 | 1 | Läs i Metodkontakt 1991:1 |
Att lära sig läsa och skriva | Öberg, Mats | 1991 | 1 | |
En studiedag full av upplevelser | Bergum, Christina | 1991 | 1 | |
Tack Maja Witting för metoden! | Lena Tuomela | 1991 | 1 | |
Uppsala kommuns hedersmedalj till Maja Witting | Redaktionen | 1991 | 1 | |
|
||||
|
||||
Wittingmetoden för nybörjare – Sammanfattning och utvärdering efter två läsår | Sundin, Agneta | 1990 | 4 | Läs i Metodkontakt 1990:4 |
Några intryck från International Reading Associations (IRAs) 13:e världskongress i Stockholm den 3 – 6 juli 1990 | Hjälme, Anita | 1990 | 4 | |
Synbesvär och läsförmåga – intryck från en temadag i anslutning till IRAs världskongress | Hjälme, Anita | 1990 | 4 | |
Så var det åter dags att gå på kurs … | Lind, Birgit | 1990 | 4 | |
Intryck från en fortbildningsdag i Uppsala | Swenson, Inger | 1990 | 4 | |
|
||||
Wittingmetodens tillämpning i alfabetiseringsarbete | Lindblå, Per-Erik | 1990 | 3 | Läs i Metodkontakt 1990:3 |
Elevernas vän – den innehållsneutrala språkstrukturen | Bergum, Christina | 1990 | 3 | |
Studiecirkel i Gävle – Ett deltagartack | Eljas, Siv; Lönnberg, Anna Britt; Vinnerås-Holm, Lisbet | 1990 | 3 | |
En enkel och bra ord | Witting, Maja | 1990 | 3 | |
|
||||
Det processinriktade skrivandet och Wittingmetodens skrivande – Om mitt utbyte av en analserande jämförelse | Hjälme, Anita | 1990 | 2 | Läs i Metodkontakt 1990:2 |
Till Dig som är vuxen och har läs- och skrivsvårigheter | Lindbergh, Ann-Sofi | 1990 | 2 | |
Tack Maja Witting för din metod, Tack Ann-Katrin Åkerman, expert på metoden | Bergum, Christina | 1990 | 2 | |
Givande lärarträff i Örebro | Linnman, Birgit | 1990 | 2 | |
|
||||
Wittingmetoden på utbildningsmässan i Älvsjö | Hjälme, Anita | 1990 | 1 | Läs i Metodkontakt 1990:1 |
Wittingmetoden i förstärning och vidareutveckling – Hur vi arbetade i en klass på mellanstadiet och hur det fick för eleverna när de kom till högstadiet | Larsson, Lena | 1990 | 1 | |
|
||||
|
||||
Elevansvaret och de innehållsneutrala språkstrukturerna | Witting, Maja | 1989 | 4 | Läs i Metodkontakt 1989:4 |
Wittingmetoden i en årskurs 1 – Lärarerfarenhet och elevsynpunkter | Molander, Eva | 1989 | 4 | |
En rapport från den senaste 5-poängskursen | Löfgren, Ingegerd | 1989 | 4 | |
Aktuell litteratur kring Wittingmetoden 1 | Redaktionen | 1989 | 4 | |
|
||||
Wittingmetoden i mångsidig belysning – Kort rappor om Uppsala-seminariets innehåll | Witting, Maja | 1989 | 3 | Läs i Metodkontakt 1989:3 |
Talboken – en fantastisk tillgång | Bergum, Christina | 1989 | 3 | |
|
||||
Lingvistisk medvetenhet och metakognition – två begrepp, som är lika aktuella i internationell forskning som i Wittingmetoden | Hjälme, Anita | 1989 | 2 | Läs i Metodkontakt 1989:2 |
Arbete med Wittingmetoden på 2-åriga gymnasielinjer | Eriksson, Birgitta; Norén, Lisbeth; Sandström, Eva | 1989 | 2 | |
Visste du det här om talboken? | Bergum, Christina | 1989 | 2 | |
”Vad finns det att sätta i händerna på en nyfiken?” | Witting, Maja | 1989 | 2 | |
|
||||
Grundskolans nya kursplan i svenska – Vilket stöd har den som arbetar enligt Wittingmetoden i den nya kursplanen | Witting, Maja | 1989 | 1 | Läs i Metodkontakt 1989:1 |
En förskollärares möte med Wittingmetoden | Sandmark, Yvonne | 1989 | 1 | |
|
||||
|
||||
Aktuell, medicinskt präglad, forskning kring läs- och skrivsvårigheter – En konferensrapport | Hjälme, Anita | 1988 | 4 | Läs i Metodkontakt 1988:4 |
Vi ska bidra med det vi kan! | Bergum, Christina | 1988 | 4 | |
På upptäcksfärd bland svenska ordböcker | Ferlin, Lisbeth; Lindgren, Mona | 1988 | 4 | |
|
||||
Öppet brev från en ominlärningselev – Bidrag till fortsättningskursen på Stensunds folkhögskola, sommaren 1986 | Hällefors, Marie | 1988 | 3 | Läs i Metodkontakt 1988:3 |
Förutsättningar för ett lyckosamt ominlärningsarbete – Kommentar till ”Öppet brev från en ominlärningselev” | Witting, Maja | 1988 | 3 | |
Internationella sommarkonferenser kring läs- och skrivsvårigheter och läs- och skrivinlärning | Hjälme, Anita | 1988 | 3 | |
|
||||
Mina år med Wittingmetoden | Värmefjord, Ulla-Britt | 1988 | 2 | Läs i Metodkontakt 1988:2 |
Tack Maja för din ”meningslösa stavelser” | Redaktionen | 1988 | 2 | |
Wittingmetodens pedagogiska överförbarhet | Witting, Maja | 1988 | 2 | |
|
||||
Wittingmetoden och det nya kommentarmaterialet läsa – En studie av det ombrutna korrekturet till delar av kapitel 1 i den andra, bearbetade upplagan av kommentarmaterialet Läsa | Witting, Maja | 1988 | 1 | Läs i Metodkontakt 1988:1 |
Det fria skrivandet på mellanstadiet – En fråga och ett svar | Redaktionen | 1988 | 1 | |
Voffor gör ho på detta viset??!! | Witting, Maja | 1988 | 1 | |
|
||||
|
||||
Att arbeta enligt Wittingmetoden – glädjeämnen och bekymmer | Witting, Maja | 1987 | 4 | Läs i Metodkontakt 1987:4 |
Wittingmetoden och kommentarmaterialet läsa | Witting, Maja | 1987 | 4 | |
Nya rapporter | Hjälme, Anita | 1987 | 4 | |
|
||||
Hur är det att arbeta enligt Wittingmetoden i helklass på lågstadiet? | Witting, Maja; Hjälme, Anita | 1987 | 3 | Läs i Metodkontakt 1987:3 |
Ordsamling från en gymnasieklass som arbetar enligt Wittingmetoden | Redaktionen (Eklund, Maggi) | 1987 | 3 | |
|
||||
Hur har det blivit på mellanstadiet när eleverna haft Wittingmetoden på lågstadiet? | Witting, Maja; Hjälme, Anita | 1987 | 2 | Läs i Metodkontakt 1987:2 |
|
||||
Wittingmetoden – en orientering | Witting, Maja | 1987 | 1 | Läs i Metodkontakt 1987:1 |
|
||||
© Mångfaldigande av texterna är inte tillåtet utan godkännande från artikelförfattaren eller kontakt med Wittingföreningens styrelse.
För kontakt med styrelsen: kontakt@wittingforeningen.se